5 szabály, a személyes hatékonyságod fejlesztésére

Team

5 szabály, a személyes hatékonyságod fejlesztésére

Szerző: Spisák Györgyi

Sokan keresik az útjukat, a szerencsésebbek meg is találták már, de most elsősorban az útkeresőkhöz szólunk. Mi az, amire támaszkodhatunk, ha sikeresek és hatékonyak szeretnénk lenni a munka világában? Ehhez adunk most néhány támpontot, amelyek elsősorban a munka világába éppen csak belecsöppenő fiatalok számára lehetnek hasznosak, de idősebb korban sem késő elgondolkozni ezeken.

1. szabály: Tégy azért, amit el akarsz érni!

Ez a szabály abból indul ki, hogy alapvetően kétféle módon látják az emberek a világot: vannak, akik azt látják, amit szeretnének elérni, míg mások csak az akadályokat látják, amelyek miatt nem tudják elérni a vágyott célt.

“Ha arra koncentrálsz, amit szeretnél elérni, meg fogod találni az akadályok elhárításának módját. Fontos viszont hangsúlyozni, hogy amit szeretnél elérni, annak összhangban kell lennie azzal, ami motivál, inspirál, ami a legbelsődből kiinduló vággyal egybecseng.

Ebben a tekintetben egyéni életutunk során legfontosabb feladatunk megtalálni azt a belső missziót, azt az egyetlen dolgot (esetleg egymással összefüggő néhány dolgot), amelyeket magunkénak érzünk, és amely – bármikor felbukkan életünkben, mással összehasonlíthatatlan lelkesedéssel tölt el.

2. szabály: Van, amikor te magad vagy a probléma.

Mindannyian szeretnénk mindig a legjobb formánkat hozni, és persze nem szívesen szembesülünk azzal, hogy hibázunk vagy pl. nem megfelelően látjuk át a dolgokat, ezért kihagyunk szempontokat vagy esetleg teljesen melléfogunk. Mégis, az élet esetenként rámutat, hogy nem vagyunk tökéletesek. Van, aki általában a külső körülményeket okolja és úgy véli, hogy megtett mindent, de a sors túl sok akadályt gördített elé, ezért nem sikerültek a dolgok. Nagyon ritkán persze ez utóbbi is előfordulhat, de azt tanácsoljuk, hogy függetlenül a külső körülményektől

“vállalj felelősséget a tetteidért, légy büszke, ha jól csináltál valamit, de lásd be azt is, ha hibáztál.

A hibázás nem gond, valamit elrontani nem bűn, csak két fontos dolgot kell betartani annak érdekében, hogy értelmet is nyerjen: fel kell tudni ismerni a hibát (önkritika) és tanulni kell belőle (fejlődés).

3. szabály: Gondolkozz úgy, mint egy Seal!

A SEAL mozaikszó: a Sea, Air és Land szavakat takarja, ami lefedi azon területeket, ahol az amerikai haditengerészet elit kommandósainak ténykednie kell. Olyan kemény kiképzést kapnak ezek a katonák, amellyel szárazon, vízen és levegőben egyaránt hatékonyak. Munkájuk során szervezetten dolgoznak, mindenkinek meg van a maga szerepe, és nagy mértékben ezen a szervezett csapatmunkán múlik, hogy hazatérhet mindenki a küldetésről.

“Ha hasonlítanánk a Sealekre, mi is úgy gondolkodnánk, hogy a csapaton, a csapattársainkon az életünk múlik, és minden támogatást megadnánk egymásnak, pl. egy munkahelyi csapat gyengébb vagy lemaradó tagjainak.

Tudjuk azonban, hogy ez nem mindig így történik, a verseny áthatja mindennapjainkat, még ha azonos célért küzdünk is. Sokan úgy érezhetik, hogy segítséget kérni még nehezebb, mint segítséget nyújtani. Ha azonban saját korlátainkon túl tudunk lépni, valószínűleg a legjobbat tesszük magunknak és a csapatnak is. A tanúság: segítsük elő a csapat hatékonyságát és ne habozzunk segítséget kérni a többiektől, ha szükséges.

4. szabály: Beszélj utoljára!

Ez a módszer főként a vezetők eredményességében segíthet, de bárki számára hasznos lehet. Mit tapasztalunk egy meetingen? A legtöbbször mindenki el szeretné mondani a véleményét, gyakran szinte tülekedés alakul ki, hogy az emberek bebizonyíthassák, ők értenek a legjobban az adott témához és nekik vannak a legjobb ötleteik. Ha a főnök is jelen van, tovább súlyosbodhat a helyzet, hiszen mindenki jó benyomást szeretne tenni rá.

“És a legrosszabb talán, mikor maga a főnök az, aki valamilyen prekoncepcióval bevezeti a megbeszélést, amihez a többiek megpróbálnak alkalmazkodni, még mielőtt kiderülne, hogy milyen irány lenne a legmegfelelőbb.

De biztos, hogy ez jellemzi a jó csapatmunkát? Persze így is kiszemezgethetjük a legjobb ötleteket a végén, de valószínűbb, hogy sokan csak azért fognak megszólalni, hogy nehogy háttérbe szoruljanak vagy kedvezőtlen legyen az értékelésük. A vezetők számára ezért azt javasoljuk, hogy ne elsőként, hanem a háttérből figyelve, mindenki véleményét meghallgatva, csak a legvégén szólaljanak meg (kivéve persze, hogy köszöntik a résztvevőket a megbeszélés elején). Így lehetőségük van menet közben magukban összegezni, értékelni az elképzeléseket és a végén néhány olyan tisztázó kérdést feltenni, ami segít a legjobb megoldás kialakításában.

5. szabály: Megérdemled, hogy úgy bánjanak veled is, mint bárki mással.

Furán hangzik? Mit szeretsz jobban, az egyszerű körülményeket és az őszinte és nyílt hozzáállást vagy az exkluzív ellátást és bánásmódot? A legtöbb vezető, elismert szakértő és tanácsadó már megtapasztalhatta, hogy ha olyan környezetbe kerül, ahol ismerik és elismerik a pozícióját és tisztelettel adóznak felé, mert magasra jutott a ranglétrán, az nem biztos, hogy a legkedvezőbb munka feltételeket teremti meg a számára.

“A legőszintébb és legkonstruktívabb környezetet akkor teremthetjük meg a magunk számára, ha az elismerés nem a pozíciónknak, hanem személyesen nekünk (pl. személyiségünknek, munkánknak, szakértelmünknek) szól.

Ezzel persze nem azt mondjuk, hogy el kell titkolni a magas pozíciót vagy bármilyen rangos elismerést, tisztséget azok elől az emberek elől, akikkel találkozunk, viszont azt igen, hogy a kapcsolataink építése és kiteljesedése szempontjából – amennyire lehetséges – tanácsos a hangsúlyt a valós értékeinkre áthelyezni a pozíciónknak szóló figyelem és udvariaskodás helyett. A luxus körülmények kellemesek lehetnek, de igyekezzünk megtapasztalni a hétköznapi körülmények előnyeit is.